۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۰
کد خبر: ۶۰۵۰۲۷

مهمترین اخبار اقتصادی چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت | قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار

مهمترین اخبار اقتصادی چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت | قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار
با ابلاغ مصوبه هیأت وزیران از سوی معاون اول رییس جمهور، حق مسکن کارگران ۱۰۰ هزار تومان شد و اجرای این مصوبه از فروردین ماه لازم الاجرا ست.
به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت ماه ۹۸ به شرح ذیل است:

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران ۳۴۶۶ واحد دیگر افزایش یافت
 
بر اساس اطلاعات مندرج در سامانه شرکت مدیریت فناوری بورس تهران شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت ۹۸، با افزایش ۳۴۶۶ واحد به رقم ۲۲۰ هزار و ۱۰۸ واحد رسید.

شاخص کل با معیار هموزن نیز ۷۷۲ واحد رشد کرده و به رقم ۴۴ هزار و ۶۵۱ واحد رسید.

امروز ارزش روز بازار در بورس اوراق بهادار به بیش از ۸۴۷ هزار میلیارد تومان رسید.

امروز معامله‌گران بورس اوراق بهادار بیش از ۵ میلیارد برگه بهادار، اوراق، سهام، حق تقدم در قالب ۳۲۲ هزار نوبت معامله و به ارزش ۱۶۰۵ میلیارد تومان دادوستد کردند.

امروز شاخص قیمت با معیار وزنی ـ ارزشی ۹۹۹ واحد رشد کرده و به رقم ۶۳ هزار و ۴۳۴ واحد رسید. شاخص قیمت با معیار هم وزن با افزایش ۵۳۸ واحد به رقم ۳۱ هزار و ۱۱۱ واحد رسید.

شاخص آزاد شناور با افزایش ۳۶۵۳ واحد به رقم ۲۴۸ هزار و ۵۴ واحد رسید. شاخص بازار اول بورس با افزایش ۲۵۴۲ واحد به رقم ۱۶۵ هزار و ۳۴۰ واحد رسید و شاخص بازار دوم بورس با افزایش ۶۹۵۲ واحد به رقم ۴۲۳ هزار و ۲۵۶ واحد رسید.

امروز عمده نماد‌های بورسی در تقویت شاخص کل اثرگذار بودند که بیشترین اثر افزایشی بر شاخص را نماد‌های جم، رمپنا، وامید، فملی، فولاد، همراه، فارس داشته‌اند.

امروز نماد‌های پربیننده بورسی مربوط به بانک تجارت، بانک ملت، ایران‌خودرو، سایپا، بانک صادرات، پارس‌خودرو و فولاد مبارکه اصفهان بودند.

قیمت سهام بانک تجارت ۴۱۳ ریال و قیمت سهام بانک صادرات ۴۵۷ ریال بوده است که این دو قیمت حکایت از پتانسیل رشد بازار در بورس تهران دارد.

بنا به این گزارش، در فرابورس ایران نیز شاخص کل ۱۰ واحد رشد کرد و به رقم ۲۶۴۳ واحد رسید. ارزش روز بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از ۱۵۳ هزار میلیارد تومان رسید. امروز معامله‌گران فرابورس ایران بیش از ۱.۶ میلیارد برگه بهادار سهام و حق تقدم در قالب ۲۰۳ هزار نوبت معامله و به ارزش ۶۹۲ میلیارد تومان دادوستد کردند.

امروز نماد‌های میدکو، شاوان، شراز، شپاس بیشترین اثر افزایشی در شاخص فرابورس را داشتند و نماد‌های مارون، ذوب، کگهر، بیشترین اثر کاهشی در شاخص بورس را داشته‌اند.

نماد‌های پربیننده فرابورس مربوط به شرکت‌های ذوب‌آهن اصفهان، صنایع کاغذ پارس، سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی، مجتمع تولید گوشت ماهان، سرمایه‌گذاری مسکن تهران، نیروگاه زاگرس کوثر، ریل‌پرداز سیر و توسعه و عمران استان کرمان بودند.

امروز با پیام ناظر بازار نماد‌های شاملا، همراه، نمرینو۱، چدن۱ متوقف شدند. همچنین با پیام ناظر وقفه معاملاتی در نماد بشهاب۱ به علت تغییر بیش از ۲۰ درصدی قیمت روی داد و اطلاعیه حق تقدم‌های استفاده‌نشده‌های خنصیرح، دکیمیح، و همچنین بازگشایی نماد سفارس، بورس، نبورس، کبورس، غبشهر، انجام شد.
_________________________

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز
 
امروز در بازار آزاد قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید با افزایش قیمت نسبت به آخرین قیمت‌های روزکاری قبل در قیمت ۵ میلیون تومان و سکه بهار آزادی طرح قدیم ۴ میلیون و ۷۵۵ هزار تومان معامله می‌شود.

در بازار آزاد هر قطعه نیم سکه بهار آزادی ۲ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و ۷۱۸ هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی ۹۷۹ هزار تومان فروخته می‌شود.

سکه تمام‌بهار آزادی ۵ میلیون تومان
سکه‌بهارآزادی طرح قدیم ۴ میلیون و ۷۵۵ هزار تومان
نیم‌سکه بهارآزادی ۲ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان
ربع‌سکه یک میلیون و ۷۱۸ هزار تومان
سکه‌گرمی ۹۷۹ هزار تومان

قیمت طلای ۱۸ عیار هم ۴۵۰ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است، هر مثقال طلا نیز با قیمت یک میلیون و ۹۴۷ هزار تومان در بازار تهران معامله می‌شود. ضمن آنکه هر اونس طلا در بازار‌های جهانی با قیمت ۱۲۸۰.۹ دلار معامله می‌شود.

قیمت هر‌گرم طلای ۱۸‌عیار ۴۵۰ هزار تومان
قیمت هرگرم‌طلای ۲۴ عیار ۶۰۰ هزار تومان
قیمت هر‌مثقال طلا یک میلیون و ۹۴۷ هزار تومان
قیمت‌اونس‌طلا ۱۲۸۰.۹ دلار

صرافی‌های بانک‌ها هم‌اکنون قیمت دلار را برای فروش به مردم با ۱۰۰ تومان افزایش نسبت به قیمت‌های روز کاری قبل، ۱۴ هزار و ۱۵۰ تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت ۱۴ هزار و ۵۰ تومان خریداری می‌کنند.

قیمت دلار ۱۴ هزار و ۱۵۰ تومان
قیمت یورو ۱۶ هزار تومان
قیمت درهم ۳ هزار و ۹۲۴ تومان
قیمت پوند انگلیس ۱۸ هزار و ۸۱۲ تومان

برهمین‌اساس طی روز جاری قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها، ۱۶ هزار تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها ۱۵ هزار و ۹۰۰ تومان است. قیمت خرید و فروش یورو در این صرافی‌ها ۲۰۰ تومان نسبت به دیروز افزایش یافته است.
_________________________

حق مسکن ۱۰۰ هزار تومانی کارگران ابلاغ شد
 
افزایش ۶۰ هزار تومانی کمک هزینه مسکن کارگران از سوی معاون اول رئیس جمهور به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ابلاغ شد.

با تصویب شورای عالی کار و تأیید هیأت وزیران، حق مسکن کارگران که تاکنون ۴۰ هزار تومان بود به ۱۰۰ هزار تومان افزایش یافت.

لازم به ذکر است، بر اساس این مصوبه، افزایش حق مسکن باید از فروردین ماه اعمال شود؛ بنابراین کارفرمایان باید مابه التفاوت حق مسکن ۶۰ هزار تومانی بابت فروردین ماه را به نیروی کار خود پرداخت کنند.
 
مهمترین اخبار اقتصادی چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت | قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار
_________________________

آغاز به کار شرکت ساز و کار ویژه تجارت و تامین مالی ایران و اروپا
 
علی اصغر نوری مدیرعامل ساز و کار ویژه تجارت و تامین مالی ایران و اروپا (ساتما) گفت: پس از تاسیس و ثبت ساتما و با هماهنگی‌های انجام شده با کشور‌های اروپایی و شرکت اینستکس، این ساز و کار فعالیت خود را برای نقل و انتقال‌های مالی آغاز کرد.
 
مدیرعامل ساز و کار ویژه تجارت و تامین مالی ایران و اروپا اعلام کرد: در مذاکرات انجام شده با طرف اروپایی، آمادگی طرف ایرانی برای عملیاتی کردن ساز و کار مورد نظر و انجام دریافت و پرداخت‌ها اعلام شده و بر اهمیت سرعت بخشیدن به فرآیند اجرایی شدن کانال مالی، تاکید شده است.

مدیرعامل ساز و کار ویژه تجارت و تامین مالی ایران و اروپا گفت: در این راستا، جلسات هماهنگی با بانک‌های ایرانی برگزار شده است و سلسله جلسه‌هایی برای معرفی سازوکار و امکانات آن به صادرکنندگان و واردکنندگان ایرانی، در هفته آینده برگزار می‌شود.

اقدامات بانک مرکزی و بانک‌ها برای تسریع در عملیاتی کردن این مکانیزم نیز ادامه دارد.

بنا به این گزارش، رئیس کل بانک مرکزی در اواخر اسفند پارسال اعلام کرد: ساز وکار متناسب با کانال معرفی شده از طرف سه کشور اروپایی با نام ساز وکار ویژه تأمین مالی و تجارت (STFI) بزودی در تهران ثبت می‌شود.
وزیران امور خارجه سه کشور اروپایی آلمان، فرانسه و انگلیس یازدهم بهمن‌ماه گذشته اعلام کردند کانال ویژه پرداخت اروپا و ایران تحت عنوان «ساز وکار حمایت از مبادلات تجاری ایران و اروپا» موسوم به اینستکس - INSTEX به ثبت رسمی رسیده است.

این ساز وکار در گام نخست تجارت کالا‌های اساسی (مواد غذایی و دارو) را تحت پوشش قرار می‌دهد؛ اما بتدریج دامنه‌اش گسترش خواهد یافت.

شرکت «سازوکار ویژه تجارت و تامین مالی ایران و اروپا» که نهاد متناظر اینستکس اروپایی به شمار می‌رود به مدیرعاملی «علی اصغر نوری» در تهران به ثبت رسید.
_________________________

آخرین تحولات بازار مرغ گوشتی

برومند چهار آیین عضو هیئت مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی، درباره آخرین تحولات بازار مرغ اظهار کرد: امروز متوسط نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۸ هزار و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی‌ها ۱۲ هزار تومان است.

وی افزود: با توجه به ازدیاد تقاضا برای خرید مرغ در ماه رمضان پیش بینی می‌شود که از ابتدای هفته آینده قیمت هر کیلو مرغ بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ تومان افزایش یابد.

چهار آیین با بیان اینکه تامین نهاده‌های دامی پاشنه آشیل صنعت مرغداری است، گفت: با وجود آنکه حواله‌های تامین نهاده‌های دامی از سوی وزارت جهاد کشاورزی تایید شده است، اما همچنان مرغداران به سبب مشکلات حمل و نقل گرفتار تامین ذرت و کنجاله سویا مورد نیاز واحد‌های مرغداری خود هستند.

این مقام مسئول ادامه داد: با توجه به آنکه کامیون داران مبلغ اضافه پشت بارنامه برای حمل و نقل نهاده‌های دامی دریافت می‌کنند، بنابراین این امر در افزایش قیمت تمام شده هزینه تولید تاثیر بسزایی دارد.

وی با اشاره به اینکه نرخ نهاده‌های دامی در بازار همچنان نامتعارف است، بیان کرد: هم اکنون هر کیلو کنجاله سویا با نرخ ۵ هزار و ذرت یک هزار و ۷۵۰ تومان در بازار آزاد به مرغداران عرضه می‌شود که با این وجود نرخ کنونی مرغ، زیان مرغداران را در بر دارد.

چهار آیین قیمت مرغ در ماه رمضان را پیش بینی کرد و گفت: با توجه به آنکه کمبودی در عرضه مرغ برای ماه رمضان وجود ندارد، از این رو نوسان چندانی برای قیمت مرغ در بازار متصور نیستیم، این درحالی است که با استمرار مشکلات فعلی مرغداران در تامین نهاده‌ها بدون تردید از اواخر ماه رمضان تولید با مشکلاتی روبرو خواهد شد که این امر بر نوسان قیمت مرغ در بازار بی تاثیر نیست.

وی از کاهش ۱۰ درصدی میزان جوجه ریزی در فروردین خبر داد و گفت: بنابر آخرین آمار در فروردین حدود ۱۰۰ میلیون قطعه در واحد‌های مرغداری جوجه ریزی شده که نسبت به ماه‌های قبل تا حدودی کاهش یافته است.

این مقام مسئول ادامه داد: علی رغم کاهش ۱۰ درصدی جوجه ریزی، کمبودی در عرضه مرغ به بازار نداریم که بخواهیم بخشی از نیاز کشور را از طریق واردات جبران کنیم.

عضو هیئت مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی در پایان نرخ واقعی هر کیلو مرغ زنده را ۹ هزار و ۲۰۰ و مرغ گرم در خرده فروشی‌ها ۱۳ هزار و ۵۰۰ تا ۱۴ هزار تومان اعلام کرد و گفت: با توجه به اختلاف نرخ واقعی با قیمت فروش مرغ در بازار، روزانه به طور متوسط صنعت مرغ گوشتی با زیان ۱۰۰ میلیارد تومانی روبروست.
_________________________

پنج شنبه تاریخ اجرای طرح سهمیه بندی بنزین نیست

زیبا اسماعیلی، سخنگوی شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی  گفت: پنجشنبه ۱۲ اردیبهشت، تاریخ اجرای طرح سهمیه بندی بنزین نیست.

سخنگوی شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی ایران همچنین گفت: نرخ بنزین و جزئیات مربوط به سهمیه بندی منتشره در رسانه‌ها صحت ندارد و صرفا گمانه زنی رسانه هاست.

سخنگوی شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی ایران تاکید کرد: مردم به شایعات و فضاسازی‌ها به ویژه در فضای مجازی توجه نکنند. /۳۰۳/۹۶۹/م
محمدرضا محمودخانی
ارسال نظرات